Sezon na szparagi jest bardzo krótki – trwa raptem od maja do czerwca. 

Jednak te dwa miesiące mogą przysporzyć nam wielu cudownych doznań kulinarnych, gdyż szparagi można przyrządzić na mnóstwo sposobów, mogą stanowić podstawę lub dodatek do dania. Idealnie komponują się zarówno z mięsem, rybami, czy innymi warzywami, są także niezrównane solo.

W sprzedaży są trzy odmiany szparaga lekarskiego (Asparagus officinalis L.) – biała, zielona i fioletowa, jest to jeden gatunek, a jego kolor wynika z rodzaju uprawy. Szparagi zielone wyrastają ponad ziemię i w kontakcie ze słońcem produkują barwnik – chlorofil. Są cienkie i nie wymagają obierania, dzięki czemu zachowują najwięcej substancji odżywczych. W smaku są wyraźniejsze i bardziej zdecydowane od pozostałych odmian. Są bardzo lubiane we Francji. Szparagi białe rosną pod ziemią i są zbierane zanim wykiełkują ponad powierzchnię. Są grubsze i dość twarde, dlatego trzeba je obierać przed przygotowaniem. Ich smak jest łagodny. Natomiast fioletowe szparagi wyrastają tylko kilka centymetrów nad ziemię i należy je zebrać zanim nabiorą zielonej barwy. Są szczególnie popularne we Włoszech i Wielkiej Brytanii.

Szparagi w 95% składają się z wody, zawierają niewiele kalorii – raptem 18 kcal na 100 g i sporo błonnika, dlatego są polecane w dietach odchudzających. Przy tym stanowią bogactwo witamin i składników mineralnych, takich jak kwas foliowy, witamina C i E, beta-karoten, wapń, fosfor, potas oraz aminokwasy – asparagina, glutamina. Od dawna są wykorzystywane w medycynie ludowej, gdyż mają działanie moczopędne, obniżają ciśnienie i poprawiają przemianę materii. Zawierają antyoksydanty, które chronią przed nowotworami i szybkim starzeniem. Są też jednym z najskuteczniej działających afrodyzjaków.

Przyrządzanie szparagów na co dzień jest bardzo proste, gdyż znakomicie smakują ugotowane w całości w wodzie lub na parze, są wtedy soczyste i chrupiące. Wystarczy dodać bułkę tartą usmażoną na maśle, sok z cytryny lub delikatny sos i danie gotowe. Mogą również stanowić bazę do zupy, dodatek do mięs, element sałatki bądź tarty.

Szparagi inspirują szefów kuchni na całym świecie do komponowania wyjątkowych dań z wykorzystaniem produktów sezonowych. Nasza restauracja gorąco poleca:

Omlet ze szparagami, zielonym groszkiem i pomidorami malinowymi ze świeżymi ziołami

oraz

Pieczony filet halibuta na młodych ziemniakach z patelni z kurkami i szparagami